Inlägg

Vårens städdag 31 maj gick bra – fint väder och inga större problem. Alla närvarande jobbade på mycket bra och alla var på gott humör. Kanske också fikat med korv & bröd och diverse drycker höjde både humöret och energin. Vi tackar Helene, vår sammankomstansvariga på lott 10 samt Peter, vår vaktmästare på lott 36, för organisationen av fika och arbete. Ni som rensade ur diket mot Kaprifolen ska också ha ett speciellt tack – där är rent och snyggt nu (med undantag för en ensam snusdosa som hittat ner i diket igen)! Detsamma gäller ovanför lott 60 där det var sopor överallt. Nu ser det bra ut igen. Snälla städa bort sopor direkt när ni ser något på vägarna och släng inte cigarettfimpar överallt. Vi fick en hel del gjort och 30 medlemmar jobbade ihop 90 av de drygt 500 timmar föreningen kan ta ut i arbetstid för gemensamma…

Read more

Kolonivattnet och toaletterna öppnades idag och lite värme har äntligen kommit. Vi har sett många nere på området köra igång med städning och lite frösådd. Vi påminner om en ordningsregel – senast 15 juni så ska lotten vara avstädad och odling påbörjad! Styrelsen planerar att genomföra en översiktlig syn, preliminärt vecka 26 (23-29 juni), där fokus kommer att ligga på de lotter som hade svårt att uppfylla kraven förra året. Mer info och formellt varsel om syn kommer att meddelas via SMS-grupp, anslagstavlan och hemsidan senast 14 dagar innan synen. /Styrelsen/

Vi har precis haft det ordinarie årsmötet 2025. Vi går tyvärr ner på en minimal styrelse med tre ordinarie ledamöter (Olof, lott 45, Sirpa, lott 35 och Peter, lott 36). Detta är definitivt inte hållbart i längden så styrelsen har tillsammans med valberedningen (Roger, lott 9 och Aemed, lott 3) ett Sisyfosarbete under 2025 att få medlemmarna att förstå att utan en fungerade styrelse i föreningen kommer Sigtuna kommun att ifrågasätta om Anemonen ska ha något avtal med kommunen och det kommer då att drabba alla medlemmar. På årsmötet 2026 kommer alla ledamöters mandat i styrelsen att ha löpt ut och vi kan inte fortsätta med denna osäkerhet. Den nya laguppställningen kan du hitta här. Vissa funktionsposter kommer att tillsättas vartefter. Styrelsen tillönskar alla medlemmar och besökare en härlig sommar!

Sigtuna Vatten & Renhållning fortsätter att skinna våra medlemmar på det vatten vi använder för att odla på 80% av lottytan, som Sigtuna kommun i sin gränslösa vishet år 2022 bestämde att våra kolonister måste göra. Priset för vattenmätaren landar i år på 11 400 kr per år oavsett om vi använder en droppe eller inte. Det är en höjning med sjuka 17% mot förra året. Då ska man också veta att Sigtuna vatten höjde mätaravgiften med 43% (!) året dessförinnan. Den löpande kostnaden landar i år på exakt 10 kr / kubikmeter. Det är också en höjning på 20% över två år. Så här blir det om monopolister får härja fritt! Tack för ordet och med hopp om en någorlunda regnig sommar!

Förbrukningen är 1495 m³ eller ca 11.5 m³ per dag i genomsnitt sedan vattnet öppnades kring 1 maj. Uppskattad kostnad hittills (inkl hutlösa 9 750 kr för vattenmätare!): ca 22 700 kr. Budgeterat är 22 000 kr. Vattenförbrukningen har varierat mycket beroende på väder och har legat mellan ca 7 och 18 m³ per dag. Under perioden 17/6 till 1/7 skuttade det upp till nästan 20 m² per dag. Med samma varierande väder och ingen medelhavshetta under september ser det nu ut som vi troligen går minst 2 000 kr över budget. Glöm inte att ta bort vattenslangen från tappen när ni har vattnat klart. Kolla läckande slangar/kopplingar. Vattna inte på dagen / i solen! Absolut inga vattenlekar, tack!

Kolonivattnet och toaletterna öppnades för några dagar sedan och lite värme har äntligen kommit. Vi har sett många nere på området köra igång med städning och odling. Tyvärr ser det ut att bli kyligare och en del regn igen, så se till att skydda dina planteringar. Vi påminner om en ordningsregel – senast 15 juni så ska lotten vara avstädad och odling påbörjad! Styrelsen att genomföra en översiktlig syn, preliminärt vecka 26, troligen lör-sön 29-30 juni, där fokus kommer att ligga på de lotter som hade svårt att uppfylla kraven förra året. Mer info och formellt varsel om syn kommer att meddelas via SMS-grupp, anslagstavlan och hemsidan senast 14 dagar innan synen. /Styrelsen

Vi har precis haft det ordinarie årsmötet 2024. Vi har fått en ny kassör med tidigare erfarenhet av rollen och bytt ut en annan ordinarie ledamot. Vi tror nu att vi har så pass bra ledning som det går att få i Anemonen och att vi ska kunna orka med att åstadkomma lite mer på det gemensamma koloniområdet. Den nya laguppställningen kan du hitta här. Styrelsen tillönskar alla medlemmar och besökare en härlig sommar!

Vattenförbrukning 28/9 -23

Förbrukningen är 1403 m³ (1 403 000 liter) eller ca 8.5 m³ per dag i genomsnitt sedan vattnet öppnades den 17 april. Kostnad hittills (inkl 6800 kr för vattenmätare): ca 18700 kr.

Mellan 1/8 och 28/9 har vi använt i snitt 1.2 m³ per dag. Vattenförbrukningen har alltså gått ner extremt mycket från toppen på drygt 25 m³ per dag i den torra och varma månaden juni. Det myckna regnandet senare har räddat oss från att gå mycket över budget, men det har också förstört en massa grödor för många. Det är inte lätt att vara kolonist ibland.

Det ser nu ut som vi bara går lite över budget till slut och landar på ca 20 000 kr vid årets slut.

Glöm inte att ta bort vattenslangen från tappen när ni har vattnat klart. Kolla läckande slangar/kopplingar. Vattna inte på dagen / i solen! Absolut inga vattenlekar, tack!

/ Styrelsen /

Det nya avtalet med kommunen och den översiktliga synen den 17 juni, med efterföljande kommentarer och en mängd varningar till medlemmar från styrelsen, har tagit hårt på många och stämningen verkar vara mycket låg på sina håll på området. Styrelsen är satt att kontrollera och driva på att gällande kommunala arrendeavtal följs och tänker så göra tills kraven i arrendeavtalet ändras, men alla ledamöter är eniga om att det finns flera stora problem med avtalet som gör att det blir svårt, om inte omöjligt i vissa fall, att avgöra om det blir rätt och rättvist mot föreningen och medlemmarna. Vi har därför bestämt att lämna in ett brev till Sigtuna kommuns mark- och exploateringschef på Samhällsbyggnadskontoret, som är den som undertecknat vårt arrendeavtal för kommunens räkning. Vi uttrycker i brevet kritik mot hur arrendeavtalet utformats och vår förhoppning är att vi småningom ska kunna få till rimligare och mer begripliga…

Read more

Anemonen har nu, åtminstone temporärt, utsett en ny vaktmästare för koloniområdet – Peter Blom, lott 36, tel 070 850 5215. Snälla lämna meddelande på röstbrevlåda eller SMS. Peter har sitt vanliga arbete och kan inte förväntas svara närhelst man ringer. Kontakta Peter i första hand för fel på gemensam utrustning.• Läckande vattenkranar / ledningar• Toaletten (toapapper, tvål, torkpapper, dörrlås / nycklar, ostädat, vattenläcka etc) Peter ansvarar för att städdagarna organiseras, håller koll på gemensam utrustning, samt att det finns medlemmar som håller toaletten städad och gräsmattan klippt. Det betyder inte att han gör allt jobb själv. Alla medlemmar förväntas hjälpa till! Uppdaterat 25/5:Jan Chamoun, lott 58, ansvarar för gräsklippning på gemensamma området.Anthony Arminio, lott 14, ansvarar för att toaletterna hålls i god ordning. / Styrelsen /

10/32